وبلاگ حقوقی انور فردپیاده
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ حقوقی انورفردپیاده و آدرس a-fardepiade.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. 

قابل توجه دوستان دارای وبلاگ در بلاگفا: از آنجایی که سرویس بلاگفا وبلاگهای لوکس بلاگ را لینک نمیکند درصورت تمایل به تبادل لینک ما را با آدرس زیر لینک نموده وبهمون خبر بدید.

http://a-fardepiade.mihanblog.com





سن مسئولیت کیفری اطفال و واکنش‌های اجتماعی در برابر بزهکاری آنان

گروه قضایی - تعيين سن دقيق مسئوليت كيفري اشخاص از جمله موضوعات قابل تامل فقهي و حقوقي است. اينكه فرد در چه سني بايد مسئوليت كامل اعمال و رفتار خود را در جامعه پاسخ دهد، از موضوعات مهم حوزه حقوق جزا و جرم‌شناسي محسوب مي‌شود. اين سن در برخي از كشورها در حد شكننده‌اي پايين و در برخي از كشورهاي ديگر به صورت غيرمعقولي بالاست.


ادامه مطلب
[ شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

در بیشتر جرایم، وجود علم و عمد برای مجرم دانستن متهم، ضروری است
عنصر روانی و تاثیر آن در جرم قتل

گروه قضایی- برای ارتکاب جرایم، عنصر روانی در کنار عنصر مادی و قانونی باید وجود داشته باشد. یعنی پس از اینکه کسی عملی را انجام داد که جرم و مستوجب مجازات است و تمام ارکان مادی آن راه هم مرتکب شد، تازه در صورتی قابل مجازات خواهد بود که رکن روانی هم در مجرم وجود داشته باشد.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

در جراحت «هاشمه» ديه جداگانه‌اي براي زخم پرداخت نمي‌شود

يك عضو پيوسته انجمن جرم شناسي ايران گفت: در جراحت هاشمه لازم نيست همراه با شكستگي استخوان، زخمي هم ايجاد شده باشد اما اگر زخمي ايجاد شده باشد به نظر مي‌رسد ديه جداگانه‌اي براي زخم پرداخت نخواهد شد و حتي ارش هم به آن تعلق نمي گيرد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:دیه,جراحت هاشمه,دیه شکستگی استخوان,دیه انواع جراحات, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

بررسی ابعاد سیاست های اصل 44 قانون اساسی؛
بستر سازی قوانین برای خصوصی کردن خدمات عمومی

گروه حقوقي- پست، حمل‌ونقل وبهداشت خدماتی هستند که به عموم مردم ارائه می‌شوند و مصداق‌هایی هستند از خدمات عمومی. حوزه تامین و اداره و ارائه خدمات عمومی از حضور بخش خصوصی خالی نیست، اما این حضور آن‌قدر کم‌رمق است که باید دولت را صحنه‌گردان اصلی خدمات عمومی دانست.

در حال حاضر سیاست‌گزاری و اداره خدمات عمومی بیشتر دولتی است اما دورنمای آن چگونه خواهد بود. پاسخ این سوال را باید در قانونی جست که در سال 1387 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید؛ قانونی که به نام سیاست‌های اصل 44 معروف است. در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این قانون پرداخته خواهد شد.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

قصد و رضا ستون‌هایی هستند که قرارداد بر آنها تکیه دارد
بررسی مقدمات شکل گیری یک قرارداد

گروه حقوقي- معامله‌ای که قرار است منعقد شود از مراحل مختلفی عبور می‌کند. ابتدا طرفین میل و اشتیاق به انعقاد معامله پیدا می‌کنند.

سپس رضا در آنها شکل می‌گیرد. بعد قصد انجام معامله می‌کنند و به دنبال آن قصد خود را در قالب ایجاب و قبول بیان می‌کنند که اگر با موافقت طرف مقابل معامله روبه‌رو شود قرارداد منعقد می‌شود. حالا ممکن است در این مراحل روانی تشکیل قرارداد خللی وجود داشته باشد مثلا کسی با تهدید و اجبار یکی از طرفین قرارداد باعث شود که این قصد و رضا در نتیجه این فشار به وجود آید. در این صورت تکلیف چیست؟ در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان بعد از بررسی موضوع قصد و رضا به بررسی برخی از ایرادات قصد و رضا خواهیم پرداخت.


ادامه مطلب
[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

شغلی که قربانی نام خود شد
شرخری؛ قانونی یا غیر قانونی؟

گروه حقوقي- برای اینکه عملی به عنوان جرم به قانون جزا راه یابد، باید چنان نظم و امنیت جامعه را تهدید کند که محدود کردن شهروندان از طریق ممنوع کردن این عمل، توجیه‌پذیر باشد. آزادی‌های مردم محترم است و نمی‌توان هر عملی را جرم دانست. محدود کردن آزادی‌های شهروندان آخرین راه است و قانونگذار در درجه اول، باید تلاش کند که زمینه‌های ارتکاب جرم را از بین ببرد


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

بررسي ابعاد كفالت در دفاتر اسناد رسمي

کفالت «عقدى» است كه به موجب آن احد طرفين در مقابل طرف ديگر احضار شخص ثالثى را تعهد مى‏كند. متعهد را كفيل، شخص ثالث را مكفول و طرف ديگر را مكفول‏له مى‏گويند. این امر در دفترخانه ها، در زمان نبود سردفتر مطرح مي‌شود. «حمایت» در گفت و گو با کارشناسان ثبتی به بررسی مسایل کفالت در دفترخانه های اسناد رسمی پرداخته است


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

نگاهی به حدود و وظایف مسئولان قوای سه‌گانه در تدوین، تصویب و اجرای قوانین
روند لازم الاجرا شدن قوانین

گروه حقوقی- قانون در معنای عام خود آن قواعدی است که توسط مقامی صالح تنظیم شده و به صورت لازم‌الاجرا درآمده است. این قانون از یک طرف قانون اساسی را به عنوان مبنا و اساس تمامی قوانین دیگر و میثاق ملی مردم و حاکمیت در بر گرفته، از طرفی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن را شامل شده و از طرف دیگر آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های هیئت دولت، کمیسیون‌های دولت و حتی یک وزیر و یا مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پوشش بار معنایی خود قرار می‌دهد.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

فرآيند ورشكستگي تاجر در گفت‌وگوی «حمایت» با دكتر ربیعا اسكيني
فسخ قرارداد ارفاقي، تاثيري بر معاملات اشخاص ثالث ندارد

ورشكستگي تجار از جمله مباحث مهم حقوق تجارت محسوب مي‌شود. نگاه خاص قانون‌گذار به دليل حساسيت امر تجارت دليل اين امر محسوب مي‌شود. از طرفي در وضعیت حاضر با توجه به توسعه شرکت‌ها در جامعه ما و افزايش فعاليت‌های اقتصادی و تجاری، درصد ورشکستگی شرکت‌ها گسترش چشمگيری داشته است.


ادامه مطلب
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

تمركز يا عدم تمركز اداري، يكي از گفتمان‌هاي حاكم بر حقوق عمومي است
اختیارات گسترده استانداران ؛ افزایش یا کاهش کارآمدی دولت ؟

گروه حقوقي-بحث تمركز يا عدم تمركز اداري، يكي از گفتمان‌هاي حاكم بر حقوق عمومي به‌طور عام و حقوق اداري به‌طور خاص است كه هر كشوري متناسب با ساختارهاي فرهنگي، جغرافيايي، سياسي و اجتماعي خود يكي از اين الگوها را براي اداره امور اجرايي كشور برمي‌گزيند.


ادامه مطلب
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

در گفت و گو با کارشناسان بررسی شد؛
مقابله با بد حجابی از جرم‌انگاری تا اقدام های فرهنگی

گروه حقوقي- در کشور ما بدحجابی و بی‌حجابی جرم است و با آن برخورد می‌شود.

قانون مجازات اسلامی مهم ترین قانونی است که به جرم‌انگاری بی‌حجابی پرداخته است. اما در کنار جرم‌انگاری کارشناسان به اهمیت اقدام های فرهنگی اشاره می‌کنند و تاکید دارند در درازمدت نتیجه ی این اقدام ها مفیدتر خواهد بود. در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی بهترین راهکار در مقابله با بدحجابی خواهیم پرداخت


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

ابعاد ورشكستگي تاجر در گفت‌وگو با دكتر ربیعا اسكيني
قرارداد ارفاقي ،منجی اعتبار تاجر

 

تجار امروزه انواع مختلفی از معاملات را منعقد مي‌كنند. سرعت بالاي مبادلات در دنياي امروز، امكان پيش‌بيني نتايج آن را سخت مي‌كند. بر اين مبنا امكان شكست تاجر و ورشكستگي وي مي‌رود. توقف تاجر در اداي ديون خود تبعات اجتماعي و اقتصادي زيادي را به دنبال دارد. به اين ترتيب قانون‌گذار از قديم يك‌سري از احكام مختص به تجارورشكسته را درنظر گرفته است. در اين مورد به سراغ دكتر ربيعا اسكيني، استاد مشهور حقوق تجارت ايران رفتيم.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

 

حق و تكليف دو پايه علم حقوق هستند. اين دو براساس ابزار خاصي ظهور پيدا مي‌كنند. از جمله مهم‌ترين ابزارهاي ايجادكننده حق و تكليف، قرارداد است. زماني كه يك قرارداد منعقد مي‌شود بايد يك‌سري از اصول مورد توجه قرار گيرد. به منظور آگاهي از اصول قراردادي به گفت‌وگو با دكتر ابراهيم اسماعيلي هريسي، وكيل پايه يك دادگستري و متخصص در اصول و مباني قراردادي پرداختيم.


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

حقوقدانان در گفت و گو با «حمایت» مطرح کردند؛
استقبال فقه پویا از پدیده های نوین حقوقی

گروه حقوقی- بعثت پیامبر اکرم(ص) آغازی بر پایان حیرانی و جهل بشر بود. پیامبر اسلام(ص)، جهانی را تغییر داد و پیام او بر تمام شئون اجتماع تاثیر گذاشت. حقوق ایران پس از گذشت قرن‌ها از رسالت پیامبر(ص)، تحت تاثیر این پیام‌ها قرار دارد. در ادامه به بررسی تاثیر پیام پیامبر خاتم(ص) بر حقوق امروز کشورمان خواهیم پرداخت.

فرهنگ سازی، اولین گام پیامبر(ص)
عصر جاهلیت برهه‌ای از تاریخ عرب است، گرچه ممکن است شاهد برخی ویژگی‌های آن در سایر جوامع و حتی در جوامع پیشرفته امروزی هم باشیم. آن روزها جامعه عرب به بادیه‌نشینی معروف بودند پیروی از آداب و سنن غلط مثل کینه‌توری، فخرفروشی خودپسندی و…از قوانین متداول آن‌ها بود البته اگر بتوان نام آن را قانون گذاشت. از همه بدتر و مهم تر این که شیوه قضایی خاصی وجود نداشت و به ناچار مردم برای حل اختلاف هایشان به رییس قبیله خود مراجعه می‌کردند که به حل اختلاف های آنان بدون ‌این که به دلیل و برهان خاصی استناد کند و یا ادله اثبات دعوی مناسبی برای آن وجود داشته باشد، می‌پرداخت.درنهایت اگر کسی مرتکب جنایتی می‌شد تمامی‌قبیله پاسخگوی آن بودند!برای پایه گذاری نظام قضایی حکومت پیامبر اسلام اولین قدم پیامبر اکرم فرهنگ‌سازی بود.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

بررسی نظام حقوقی فعالیت اصناف در گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی
دولت و اصناف، رقیب یارفیق؟

گروه حقوقی- هیئت رییسه مجلس نهم در نخستین روزهای کار خود، از اعلام وصول ۳۲ لایحه در مجلس شورای اسلامی‌خبر داد.

در میان این لوایح، لایحه اصلاح قانون نظام صنفی نیز به چشم می‌خورد. این قانون حدود یک دهه قبل به تصویب رسید و ۵ تشکل صنفی را برای اداره امور اصناف پیش‌بینی کرد. به همین بهانه در گفت‌وگو با کارشناسان، به بررسی نظام حقوق فعالیت اصناف در ایران پرداخته‌ایم.

اصناف پیش‌ تاز تحولات تاریخی
تاریخ، پر از نهضت‌هایی است که همواره اصناف به عنوان یکی از ارکان، در به ثمر نشستن آنها نقش مهمی ‌داشتند. در دوران قاجاریه و پهلوی شاهد قراردادهای ننگینی بودیم که در تمامی ‌آنها اصناف به حمایت از مردم به پا خواستند. درآن زمان با اتحاد انکارناپذیر بین علما و اصناف، بسیاری از این قراردادها لغو و بی اعتبار شد. همزمان با انعقاد قرارداد تنباکو در ماه رجب سال ۱۳۰۷، اعتراضات اصناف نیز شروع شد. درطی این قرارداد، تنباکوی ایران برای ۵۰ سال به یک انگلیسی واگذار شد. این اقدام که به معنای فروختن اصناف و بازاریان به یک خارجی بود، چنان احساسات آنان را جریحه‌دار کرد که یک تاجر، تمامی ‌انبار تنباکوی خود را آتش زد تا به دست بیگانگان نیفتد. این اتفاق سبب شد موجی از تحصن در اعتراض به این قرارداد، تمامی ‌کشور را در برگیرد.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

بررسی جرم قتل در لایحه جدید مجازات اسلامی در گفت و گوی«حمایت» با دکتر عباس تدین، مدرس دانشگاه
مرزبندی شفاف قانونگذار در انواع جرم قتل

حق حیات باارزش‌ترین دارایی انسان‌ها است که برای حفظ آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و گرفتن این حق جزو سنگین‌ترین جرایم در همه جوامع بشری از بدو تاریخ تا امروز بوده است. مجازات جرم قتل عمد، قصاص است و در مواردی که غیر عمد بودن این جرم اثبات شود، پرداخت دیه مجازات قاتل خواهد بود.

«حمایت» در گفت و گویی با دکتر عباس تدین حقوقدان و استاد دانشگاه به بررسی قوانین مربوط به قتل در لایحه جدید مجازات اسلامی پرداخته است که در پی از نظرتان می‌گذرد.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

در گفت‌وگوی « حمایت» با دکتر بهرام بهرامی، مولف و استاد دانشگاه مطرح شد:

راهکارهای رفع ابهام از قراردادها

ممکن است دو نفر خواهان انعقاد یک قرارداد بین خود باشند. در این وضعیت شرایط مورد توافق طرفین در قرارداد درج می‌شود. با توجه به این‌که هر جمله‌ای در یک قرارداد بار حقوقی مختص به خود را دارد، تفسیر و احراز قصد واقعی طرفین بسیار مهم است.تفسیر قرارداد ،کاری تخصصی است. معمولا قضات با توجه به بررسی پرونده‌های زیاد در مباحث تفسیری وارد می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با ابعاد حقوقی قواعد تفسیری قراردادها به سراغ دکتر بهرام بهرامی، قاضی دیوان عالی کشور، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «بایسته‌های تفسیر قوانین و قراردادها» رفتیم.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

نقدی بر کاهش سن جرم در جامعه

سعید خراط‌ها

«پایین آمدن سن جرم» در جامعه و «پایین بودن سن جرم» دو مقوله‌ای هستند که در حالی‌که دارای اشتراکات موضوعی هستند، تفاوت‌هایی نیز دارند. در این ارتباط به نکاتی می‌توان اشاره کرد.

۱٫ برخی جرایم که در سال‌های نه چندان دور ویژه افراد بزرگسال می‌نمود، (مانند جرایم مواد مخدری و روسپی‌گری) به دلایل متعددی در سال‌های اخیر افراد کم‌سن‌تر حتی کودکان را نیز مبتلا کرده است که این وضعیت را می‌توان در مقوله پایین آمدن سن جرم مورد بررسی و توجه قرار داد. برخی از عواملی را که موجب «پایین آمدن سن جرم» در جامعه شده‌اند، می‌توان چنین برشمرد: وجود زمینه‌های اجتماعی گرایش و ارتکاب افراد کم‌سن‌تر به جرم (از جمله بالا رفتن آمار طلاق و کودکان طلاق، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی و…)، انتقال فرهنگ جرم و سرایت‌پذیر بودن کنش‌های انحرافی در بستر خانواده و آموختن الگوهای رفتاری از افراد خانواده و از شیوه عمل نیروهای کنترل رسمی (مانند آموختن کنش‌ها و واکنش‌های خشونت‌بار، پرخاشگری، فحاشی، ضرب و شتم و…)، بقا و رشد روزافزون مسایل و آسیب‌های اجتماعی به عنوان علت بروز رفتارهای نابهنجار (مثلا فقر، بیکاری و نابرابری اجتماعی که می‌توانند موجب گرایش افراد بیشتری از گروه‌های سنی مختلف به جرایم مواد مخدری، روسپی‌گری و سرقت شوند)، بهره‌کشی و سوءاستفاده از افراد کم‌سن حتی کودکان در فعالیت‌های انحرافی (مثل تکدی، سرقت، حمل مواد مخدر، تن‌فروشی).


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

نگرانی از تولد کودکان بدسرپرست

علی اعظم محمدبیگی ( عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان )

وزیر بهداشت و درمان عنوان کرد: هرم جمعیتی ایران به شدت در حال تغییر است. پس سیاستگذاران باید فکری درباره مبحث جمعیتی کشور داشته باشند و جایگزینی جمعیت جوان باید مورد توجه قرار گیرد (روزنامه «شرق»، ۲۳ فروردین ۱۳۹۱).

این نظر وزیر بهداشت را که نگران پیر ‌شدن و در واقع کم ‌شدن جمعیت کشور است چگونه باید ارزیابی کرد؟ منصفانه این است که در این ارزیابی، به قول معروف نخست نیمه پر لیوان را ببینیم. به احتمال بسیار زیاد، خانم وزیر چند فرزند دارند که به دلیل سرپرستی خوب مادری مانند ایشان، آینده خوبی در انتظار آنان است یا اکنون در خوشبختی زندگی می‌کنند و برای جامعه خود نیز مفید هستند. بنابراین، چه خوب است که در آینده، دیگران مانند فرزندان خانم وزیر هرچه بیشتر زاد و ولد کنند تا جمعیت خوش‌آتیه و مفید جامعه ایران هر روز بیشتر شود. اما لیوانی که اول نیمه پر آن را دیدیم یک نیمه خالی هم دارد. حالا به این خبرها توجه کنید البته این اخبار مشتی از خروار است و جای شگفتی دارد که وزیر بهداشت اینها را در نظریه‌پردازی درباره آینده جمعیت ایران دخالت نداده‌اند. شاید او از این خبرها بی‌خبر است و شاید اساسا، جامعه ایران را از این حقایق تکان‌دهنده پاک می‌داند.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

«دکتر قاسمی‌مقدم»، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با «حمایت»:
مجازات جایگزین حبس نیازمند بسترسازی است

گروه حقوقی- طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، جرم عبارت است از هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. نحوه برخورد با هر جرم، در نظام‌های کیفری مختلف متفاوت است.

اما با توجه به توجه بسیار به مجازات حبس می‌توان ادعا کرد که قانونگذاران در بیشتر کشورهای جهان، هنگام نگارش مجازات‌ها، اولین چیزی را که برای تنبیه مجرم در نظر می‌گیرند حبس است. جرم حبس با اسم جرم زندان و جرم سالب آزادی نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر، مجازات سالب آزادی یا حبس، پرکاربردترین مجازات در نظام‌های حقوقی دنیاست. شناخت این مجازات، و بررسی جایگاه و تاثیر آن نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد. به همین دلیل، در گفت‌وگو با «دکتر حسن قاسمی‌مقدم» وکیل پایه یک دادگستری و دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و مدرس دانشگاه به بررسی کیفرشناختی مجازات حبس پرداخته‌ایم.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

تمام افراد بشر آزاد به دنيا می‌آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق با هم برابرند، همه دارای عقل و وجدان می‌باشند و بايد نسبت به يکديگر با روح برادری رفتار کنند(ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر)______________________________ چند نکته درباره وبلاگ: 1)شما باعضویت دروبلاگ میتوانید به عنوان نویسنده وبلاگ مطالب خودتان را دروبلاگ بانام خود منتشر نمایید............ 2)اگرمایل به تبادل لینک هستید ازقسمت تبادل لینک هوشمند استفاده نمایید.............. 3)دوستانی که دربلاگفا وبلاگ دارند ومایل به تبادل لینک هستند میتوانندما را با آدرس http://a-fardepiade.mihanblog.com لینک نموده وبهمون خبربدن (لوکس بلاگ دربلاگفا لینک نمیشود)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 111
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 280657
تعداد مطالب : 228
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


. تماس با ما .